Zavedení letecké dopravy na začátku 20. století byl zázrak, vykoupený spoustou havárií a tragédií. Letecké katastrofy často vejdou ve známost a každému se snadno nějaká vybaví. Největší leteckou nehodou jediného letadla v historii zůstává mechanická porucha letu 123 Japan Airlines z roku 1958. Pád dvojčat na Manhattanu z 11. září 2001 měl pak za následek největší jednodenní ztráty na životech v komerčním letectví. Let Malaysia Airlines 370 z roku 2014 se zase proslavil zmizením letadla se všemi na palubě nad oceánem. Jediný úlomek křídla byl nalezen o dva roky později. Málokdo ale ví o havárii B-25 z roku 1945, kdy bombardér narazil přímo do Empire State Building.
Let naslepo
Dne 28. července 1945 pilotoval podplukovník William F. Smith Jr. bombardér B-25 Mitchell. Byl to rutinní let pro přepravu osob, který odstartoval na Bedfort Army Field v Massachusetts a cílem bylo letiště Newark Metropolitan v New Jersey. Když žádal Smith o povolení k přistání, byl upozorněn na nulovou viditelnost, ale varování ignoroval a pokračoval.
Jak Smith sestupoval, zahalila letadlo mlha. Dezorientovaný změnou podmínek, po minutí Chrysler Building zabočil doprava, místo doleva. Chvíli poté, v 9:40 dopoledne, se letoun srazil se severní stranou Empire State Building.
Skrz naskrz
Letadlo narazilo do budovy mezi 78. a 80. patrem, kde se nacházely kanceláře služeb pro válečné veterány a Národní katolické rady. V konstrukci stavby zanechal B-25 díru o rozměrech 6 x 6 metrů, ale to není všechno: při nárazu se utrhl jeden z motorů a doslova prostřelil skrz budovu napříč. Pokračoval přes celé podlaží a vyletěl ven na její jižní straně. Doletěl až nad další blok a zřítil se 270 metrů dolů na střechu vedlejší budovy. Ta začala následně hořet a požár zdevastoval celé horní patro, kde se nacházel umělecký ateliér.
A co druhý motor? Spolu s částí podvozku se zřítil dolů výtahovou šachtou Empire State Building, kde začal hořet. Požár se podařilo dostat pod kontrolu za 40 minut a zajímavostí je, že dodnes zůstává největším strukturálním požárem ve vysokém poschodí, jaký kdy hasiči kompletně uhasili.
Nechtěný zápis do Guinessovky
V době havárie letadla bylo na vyhlídkové plošině v 86. patře přibližně 60 lidí. Při nehodě zemřelo celkem 14 lidí, z nichž bylo 11 civilistů, dále plukovník Smith, seržant Christopher Domitrovich a důstojník námořního letectva Albert Perna. Ti se při nárazu nacházeli v kancelářích. Tělo druhého z nich bylo objeveno až dva dny po havárii na dně výtahové šachty. Ostatky Smitne a Domitroviche byly spálené k nepoznání.
Někteří přeživší utrpěli těžká zranění. Když letadlo narazilo, operátorka výtahu, dvacetiletá Betty Lou Oliver, byla v kabině v 80. patře. Náraz ji vymrštil z místa a díky plamenům ze vzníceného leteckého paliva utrpěla značné popáleniny na těle. Když se k ní dostali pracovníci první pomoci, přemístili ji k jinému výtahu, aby ji svezli do přízemí. Jenže nehoda poškodila jeho lana, což v té době nikdo nevěděl. Při přesunu dolů se kabina výtahu s ženou utrhla a zřítila celých 75 pater dolů, až do sklepního prostoru. Navzdory všem předpokladům Betty Lou Oliver přežila – i když měla zlomenou pánev, poraněnou páteř i krk. Tento moment zůstává dodnes nepřekonaným zapsaným světovým rekordem pro nejdelší přeživší pád ve výtahu.
Přesah incidentu
Tato havárie měla i značný veřejný a politický dopad. Způsobila totiž, že byl roku 1946 schválen Federální zákon o nárocích na porušení deliktů. Tedy zákon, který umožňuje soukromých občanům využít právo žalovat federální vládu. Jeho návrh čekal v Kongresu přes dvacet let, ale tragédie v Empire State Building způsobila, že byl o osm měsíců později přijat. Zahrnoval retrospektivní ustanovení k nárokům, ke kterým došlo při této tragédii v roce 1945. Nehodou zasažení zúčastnění tak mohli požadovat od vlády náhradu.
Tato letecká havárie je plná bolesti ze ztrát, rozsáhlé strukturální devastace a nechtěného prolomení hned dvou rekordů. Přesto to tehdy vypadalo, že se po následcích slehla zem. Necelých 48 hodin poté, co B-25 Mitchell narazil do boku budovy, byla v pondělí ráno Empire State Building otevřena pro byznysmeny, jakoby se nic nestalo. Dnes je tento incident téměř zapomenutý.
zdroj: Insider, Aerospaceweb, The Spokesman-Rewiew