Zapomenuté tragédie: když bombardér B-25 narazil do Empire State Building

Zavedení letecké dopravy na začátku 20. století byl zázrak, vykoupený spoustou havárií a tragédií. Letecké katastrofy často vejdou ve známost a každému se snadno nějaká vybaví. Největší leteckou nehodou jediného letadla v historii zůstává mechanická porucha letu 123 Japan Airlines z roku 1958. Pád dvojčat na Manhattanu z 11. září 2001 měl pak za následek největší jednodenní ztráty na životech v komerčním letectví. Let Malaysia Airlines 370 z roku 2014 se zase proslavil zmizením letadla se všemi na palubě nad oceánem. Jediný úlomek křídla byl nalezen o dva roky později. Málokdo ale ví o havárii B-25 z roku 1945, kdy bombardér narazil přímo do Empire State Building.

Let naslepo

Dne 28. července 1945 pilotoval podplukovník William F. Smith Jr. bombardér B-25 Mitchell. Byl to rutinní let pro přepravu osob, který odstartoval na Bedfort Army Field v Massachusetts a cílem bylo letiště Newark Metropolitan v New Jersey. Když žádal Smith o povolení k přistání, byl upozorněn na nulovou viditelnost, ale varování ignoroval a pokračoval.

Jak Smith sestupoval, zahalila letadlo mlha. Dezorientovaný změnou podmínek, po minutí Chrysler Building zabočil doprava, místo doleva. Chvíli poté, v 9:40 dopoledne, se letoun srazil se severní stranou Empire State Building.

Skrz naskrz

Letadlo narazilo do budovy mezi 78. a 80. patrem, kde se nacházely kanceláře služeb pro válečné veterány a Národní katolické rady. V konstrukci stavby zanechal B-25 díru o rozměrech 6 x 6 metrů, ale to není všechno: při nárazu se utrhl jeden z motorů a doslova prostřelil skrz budovu napříč. Pokračoval přes celé podlaží a vyletěl ven na její jižní straně. Doletěl až nad další blok a zřítil se 270 metrů dolů na střechu vedlejší budovy. Ta začala následně hořet a požár zdevastoval celé horní patro, kde se nacházel umělecký ateliér.

Letecké nehody tragédie B-25 Empire State Building
B-25 Mitchell na letecké přehlídce, Urbana, Ohio. Zdroj: 123RF

A co druhý motor? Spolu s částí podvozku se zřítil dolů výtahovou šachtou Empire State Building, kde začal hořet. Požár se podařilo dostat pod kontrolu za 40 minut a zajímavostí je, že dodnes zůstává největším strukturálním požárem ve vysokém poschodí, jaký kdy hasiči kompletně uhasili.

Nechtěný zápis do Guinessovky

V době havárie letadla bylo na vyhlídkové plošině v 86. patře přibližně 60 lidí. Při nehodě zemřelo celkem 14 lidí, z nichž bylo 11 civilistů, dále plukovník Smith, seržant Christopher Domitrovich a důstojník námořního letectva Albert Perna. Ti se při nárazu nacházeli v kancelářích. Tělo druhého z nich bylo objeveno až dva dny po havárii na dně výtahové šachty. Ostatky Smitne a Domitroviche byly spálené k nepoznání.

Někteří přeživší utrpěli těžká zranění. Když letadlo narazilo, operátorka výtahu, dvacetiletá Betty Lou Oliver, byla v kabině v 80. patře. Náraz ji vymrštil z místa a díky plamenům ze vzníceného leteckého paliva utrpěla značné popáleniny na těle. Když se k ní dostali pracovníci první pomoci, přemístili ji k jinému výtahu, aby ji svezli do přízemí. Jenže nehoda poškodila jeho lana, což v té době nikdo nevěděl. Při přesunu dolů se kabina výtahu s ženou utrhla a zřítila celých 75 pater dolů, až do sklepního prostoru. Navzdory všem předpokladům Betty Lou Oliver přežila – i když měla zlomenou pánev, poraněnou páteř i krk. Tento moment zůstává dodnes nepřekonaným zapsaným světovým rekordem pro nejdelší přeživší pád ve výtahu.

Přesah incidentu

Tato havárie měla i značný veřejný a politický dopad. Způsobila totiž, že byl roku 1946 schválen Federální zákon o nárocích na porušení deliktů. Tedy zákon, který umožňuje soukromých občanům využít právo žalovat federální vládu. Jeho návrh čekal v Kongresu přes dvacet let, ale tragédie v Empire State Building způsobila, že byl o osm měsíců později přijat. Zahrnoval retrospektivní ustanovení k nárokům, ke kterým došlo při této tragédii v roce 1945. Nehodou zasažení zúčastnění tak mohli požadovat od vlády náhradu.

Tato letecká havárie je plná bolesti ze ztrát, rozsáhlé strukturální devastace a nechtěného prolomení hned dvou rekordů. Přesto to tehdy vypadalo, že se po následcích slehla zem. Necelých 48 hodin poté, co B-25 Mitchell narazil do boku budovy, byla v pondělí ráno Empire State Building otevřena pro byznysmeny, jakoby se nic nestalo. Dnes je tento incident téměř zapomenutý.

zdroj: Insider, Aerospaceweb, The Spokesman-Rewiew

Podobné články

Nejoblíbenější

Žralok jako hrozba. Jaká je šance, že vás napadne? Co dělat, když se to stane?

Žralok je na vrcholu potravního řetězce. Řídí se instinkty, ale někdy dělá chyby. Jaká je šance, že zaútočí? Jak se zachovat?

Rudis: význam dřevěného meče v životě římských gladiátorů. Co představoval?

V životě římských gladiátorů měl dřevěný meč velký význam. Co rudis představoval a za co se ho mohl gladiátor dočkat?

Messerschmitt Me 262: před 80 lety vzlétla nejnebezpečnější stíhačka 2. světové války

Proudová stíhačka Messerschmitt Me 262 vzlétla poprvé v červenci 1944. V éře vlády pístových motorů byla jako zjevení.