Hubnutí začíná v mysli, nikoli v posilovně nebo v kuchyni

Co nás žene k tomu, abychom se rozhodli pro dietu? U žen i mužů to bývá nejčastěji nějaká nespokojenost se sebou samotnými. Pod módním diktátem, který nás už odmala učí, co je dokonalost a co ne, se často až nesoudně ženeme za shozením kil, která možná ani zhubnout nepotřebujeme. Držet tělo zdravé a v rovnováze může přesto znamenat nutnost odlehčit mu jeho zátěž, kterou na něj vědomě i nevědomě nakládáme. Jak správně na hubnutí?

Nehubněte kvůli diktátu nebo partnerovi

Tady je první chyba. Nespokojenost nepramení z toho, že máme kila navíc. Byla tu ještě před tím. A svým postojem a emocemi jsme v sobě rozjeli mechanismus, který nás podvědomě nutí k nezdravému stravování, pojídání cukrovinek a jiných pochutin. Mnohdy jsou tyto postoje a programy poděděné, proto se s těmito dispozicemi můžeme i narodit.

Pokud toužíme zhubnout opravdu dlouhodobě, neměli bychom to dělat kvůli nikomu a ničemu jinému, než kvůli našemu zdraví. A jít pěkně až úplně na začátek, k příčině. Tělo nám pak poděkuje tím, že se vyladí do rovnováhy, což bude mít za následek i snížení váhy a zlepšení našeho života. Takže to první, co je třeba si uvědomit, je že nehubneme kvůli druhým, ale kvůli sobě a svému tělu, čímž mu ulehčíme život a budeme se cítit pak lépe.

Hubnutí začíná v hlavě

Položte si otázku, proč většina hubnoucích znovu a znovu „bojuje“ se svými kily navíc? Proč stále na internetu nebo u svých známých hledají zaručené tipy na hubnutí? Proč se snaží cvičit, držet diety, hlídat si jídelníček, počítat kalorie a výsledek je vždy pouze dočasný? Odpověď na to je, že nezměnili své myšlení, své životní priority, svůj postoj a vztah ke svému tělu, ani svá programová přesvědčení. A dokud se tohle nestane, není možné dosáhnout dlouhodobých výsledků. Slovo jo-jo efekt zná asi každý, kdo měl nějakou zkušenost s dietním režimem.

Už v úvodu bylo naznačeno, že žijeme podle mentálních vzorců, jako je výchova, zvyky, zkušenosti, diktát a další. Tyto uložené vzorce v našem mozku určují to, co si vybereme k jídlu nebo kolik toho sníme. Když se člověk vnitřně vyladí, což zahrnuje především generální úklid v naší hlavě, dokáže rozpoznat, co jeho tělo v daný okamžik potřebuje a kolik jídla je třeba. Naše tělo je dokonalý stroj, který přesně ví, kde to v něm pokulhává a dokáže si o to říct. Problém je, že ho neposloucháme nebo neumíme poslouchat.

Jídelníček až na „třetím“ místě

V praxi se bohužel na hlavu nebo na samotné tělo úplně zapomíná. Všichni se vrháme k zaručeným dietním předpisům a jídelníčkům, které někomu jinému někdy pomohly. Často ani nevíme, jak je správně dodržovat a ještě si stanovíme předem i to, za jak dlouho se to má všechno ideálně odehrát, abychom si mohli „zatleskat“ a konečně být spokojení a šťastní.

Nejdůležitějším faktorem pro dlouhodobé hubnutí je tedy znovu jednoznačně hlava. Krátkodobé hubnutí lze zvládnout slušnou motivací v podobě čehokoli. Buďte si jistí, že dlouhodobé udržení požadované váhy je beze změny našeho nastavení skoro nemožné. Jedinou fungující motivací pro váš mozek je vaše dobré zdraví a psychická pohoda.

Jak začít hubnout díky změně myšlení

Vliv psychiky na hubnutí je sice u každého jiný, ale právě hlava má většinou v oblasti snižování nadváhy právo veta. Přeprogramovat lidský mozek je opravdu reálně možné. Podle odborníků i duchovních učitelů k tomu stačí pouhých 21 dní, kdy opakujete nový návyk, než si na něj zvykne. To funguje. Ale hubnutí není jen o jednotlivých návycích, ale také o naladění se na své tělo, vnímání jeho potřeb a změně celého životního stylu. Na to je potřeba to skutečně žít. Pouhých 21 dní stačit nebude. Jednotlivé zvyky tak ovšem trénovat můžeme. Postupně.

Jak začít, když cítíte, že je čas na změnu

Úplně nejdříve změňte svůj postoj k sobě samotným a k hubnutí obecně. Zeptejte se sami sebe: Věříte si, nebo ne? Pokud touha po změně vychází z vašeho vnitřního já, je to mnohem jednodušší. Je důležité postavit se vnitřním konfliktům a věřit sami v sebe, aby se mohl dostavit úspěch.

Klid a žádný stres

Nalaďte se do klidu. Je známo, že tělo tloustne (hromadí) v okamžiku, kdy je ve stresu. Domníváte se, že budete v klidu, když si v duchu říkáte, že jste nevzhlední a tlustí a chcete se změnit, nejlépe hned? Asi těžko. Jen se dostane pod ještě větší tlak. Co se týče vnitřního klidu, je v podstatě jedno, zda se jedná o hubnutí, sportovní úspěchy, zranění či navazování nových vztahů. Princip je vždy stejný. Základ tkví v sebedůvěře a sebelásce. Tedy mít se rád i v takovém stavu, v jakém se aktuálně nacházíte. Jak na to?

Pečujte o tělo od začátku

Pečujte o tělo s láskou. Věnujte se mu. Hlaďte ho rukama s pomocí krémů, ošetřujte jeho části, chvalte ho, všímejte si na něm těch věcí, které máte rádi. Odměňujte se novým oblečením apod. Uvědomte si, že tělo je tady, aby vás neslo, a je skvělé, že je zdravé a že tuhle funkci plní. S láskou přichází i pokora. A ta je pro klid také důležitá. Jde o přijetí sebe sama tady a teď, v tomto okamžiku. Klidně si představujte, že je tělo vaše nejlepší přítelkyně a pečujte o něj přesně tak. Neubližujte mu ani fyzicky, ani psychicky.

Dejte mozku čas

Dejte si čas. Start je většinou rychlý, protože nás žene motivace. Ale pak to jde čím dál tím hůř. Představte si, jak dlouho se vaše mysl trénovala a přijímala všetečné diktáty a programy. A vy teď chcete všechno měnit během pár dní nebo měsíců? Dejte tělu čas, aby se nejprve na změnu připravilo, pak aby ji začalo realizovat. Hlava je navíc strašpytel, který potřebuje zpětnou vazbu k velkým změnám a k tomu, aby vůbec o dokončení usilovala dál. Úplně stejně, jako když v práci potřebujete slyšet slova chvály, abyste byli dál motivovaní a přestáli i slabší chvilky nebo negativní nálady. Mozek potřebuje vidět, že se mu to daří dobře.

Méně je více

A tak si také stanovte menší cíle, kterých mnohem snáze dosáhnete. Váš mozek bude doslova vrnět blahem jako kočka.

Bavte se u vaření a objevujte

Ze zdravých jídel si vybírejte ta, která vám chutnají. Experimentujte, bavte se vařením nových jídel a objevujte nové recepty. Udělejte si ze zdravého jídelníčku zábavu, která vás bude naplňovat. Tím se postupně změní nejen váš přístup k jídlu, ale i životní styl. Pozvedněte zdravé stravování na posvátný rituál, který vám dá víc, než očekáváte. Zapojte do něj děti, rodinu nebo své blízké a uvidíte, že hubnutí půjde doslova samo. A sním přijde i radost ze života, což je základ. Právě ztráta radosti ze života spouští v mnohých případech mechanismy v těle, které vedou ke špatnému jídelníčku a pojídání sladkého.

Zamilujte se do pohybu

Stejně jako si najdete oblíbená nová jídla a potraviny, můžete se vydat prozkoumat nové nebo i staré sporty, které vás aktuálně budou bavit. Mohou to být jakékoli pohybové aktivity včetně chůze.

A hlavně: i když toužíte po snižování hmotnosti a tušíte, že to nebude ze dne na den, užívejte si pocitu, že se každé ráno cítíte o něco lehčí, zdravější a krásnější. A poděkujte si za to, i svému tělu.:)

Tak ať se vám daří!

Podobné články

Nejoblíbenější

Válka o Falklandy: 40 let po konfliktu je „speciální operace“ na ostrovech stále nezacelená rána

Vždy během května jsou Las Malvinas v Argentině v centru pozornosti. Válka o Falklandy je pro spoustu místních stále živým tématem.

Obnovitelné zdroje energie: je možné jimi ze 100 % zásobovat Zemi?

Nenaplnitelná utopie nebo budoucnost přežití lidstva? Mohou naší planetu ze 100 % zásobovat pouze obnovitelné zdroje energie?

Londýnská mapa veřejných toalet? Skrytý průvodce pro gaye

Nenápadný průvodce po veřejných toaletách města navedl "uvědomělého" čtenáře na ta správná diskrétní místa pro náhodnou schůzku.