LCD monitor je displej z tekutých krystalů, u kterého se za každým obrazovým bodem skrývá obrazová mřížka ze tří základních barev: červené, modré a zelené. Míra jejich společné intenzity vytváří výslednou barvu. Ze všech bodů se pak skládá obraz, který vidíme.
Prvním atributem při výběru monitoru by neměla být jeho velikost nebo rozlišení, ale typ panelu. Rozlišujeme tři druhy displeje, z nichž každý má své klady a výhody pro daný typ využití. Liší se sytostí barev, barevnou hloubkou a dalšími parametry.
TN panel
Zkratka TN znamená Twisted Nematic a jedná se o nejrozšířenější zobrazovací technologii, kterou LCD monitory využívají. Vytváří obraz díky šroubovitému stáčení tekutých krystalů, které v klidovém režimu propouští světlo. Plusem je opravdu vysoká rychlost odezvy, která je hodně využitelná hlavně pro hráče. Rychlé překreslování obrazu nezpůsobuje žádné zpoždění. Předností jsou nízké výrobní náklady, což se odráží na konečné pořizovací ceně.
Nevýhodou je horší podání barev díky jejich menší hloubce. TN panely mají také horší pozorovací úhly, takže na monitor uvidíte hůře ze stran i zespodu. Dalším faktorem je i nízký reálný kontrast (do 1000:1) a možné prosvítání okrajů.
VA panel
VA je zkratka pro Vertical Alignment. Hlavní devizou VA panelů je opravdu vysoký reálný kontrast (až 5000:1). To znamená, že jsou barvy hluboké a černá je opravdu černá, nikoli tmavě šedivá. Pozorovací úhly jsou lepší, než u TN panelů, ale jejich parametry se zde dost liší v závislosti na konkrétním výrobci. Rychlost odezvy je také celkem dobrá.
U větších úhlopříček trpí VA monitory na off-centre contrast shift. Při tomto nedostatku se shodné barvy v přímém pohledu zobrazují odlišně uprostřed a po stranách monitoru. Tento neduh tak VA monitor vyřazuje jako volbu pro grafiky.
IPS panel
In-Plane Switching panely byly dlouho cenově hůře dostupné. Tato technologie displeje řeší hlavní nedostatky TN monitorů. Podání barev je jednoznačně nejlepší ze všech tří dostupných řešení. Stejně tak se může IPS panel pochlubit nejširšími pozorovacími úhly – na monitor se lze dobře dívat i ze stran. Kontrast je ovšem nižší, než u VA monitorů.
Poměrně dlouho byly IPS velmi drahé díky náročnosti na výrobu, ale tento faktor už nehraje takovou roli. I tak jsou IPS monitory dražší. Z počátku byl také problém v nízké odezvě – ani to už v současnosti neplatí a odezva je velmi dobrá.
Jaký monitor si vybrat?
Jaký panel z dostupných technologií zvolit? Řiďte se prostou radou: pokud vás neomezuje rozpočet, berte vždy IPS panel. Výhody tohoto řešení převažují natolik, že bude zkrátka vždy nejlepší volbou. Konečnou cenovku ale ovlivní i další parametry, jako velikost, rozlišení nebo značka monitoru.
Velikost monitoru
Ne vždycky platí, že čím větší, tím lepší. Velikost monitorů se udává úhlopříčkou v palcích (1″ = 2,54 cm). Ještě nedávno byly běžné širokoúhlé 21″ monitory, dnes jsou to monitory s úhlopříčkou 24″. Průměrná velikost se pomalu zvětšuje, ale důležité je zvážit dva faktory.
Prvním je vzdálenost, s jakou chcete od monitoru sedět. Tu často limituje šíře vašeho stolu, takže vaše volba bude mít nějakou hranici. Se zvětšující se úhlopříčkou pak navíc rostou nároky i na další parametry monitoru, jako je obnovovací frekvence nebo rozlišení.
Vyšší rozlišení znamená jemnější obraz
Dnešní monitory mají nejčastěji rozlišení Full HD (1920 × 1080 px). Vyšším stupněm je 2K (2560 × 1440 px) a vrcholem 4K (3840 × 2160 px). Ani to ale není konec, pokračovat lze na 4K++ (4096 × 2160 px) až 8K (7680 × 4320 px), které jsou ale hlavně lákadlem výrobců, kteří musejí valit na trh novinky. Nic vyššího než 4K vás zajímat nemusí. Pokud se spokojíte s Full HD, velikost monitoru by měla být do 27″. Větší úhlopříčka by měla mít ideálně rozlišení alespoň 2K. Nic ale nezkazíte 2K monitorem do 27″, která se stává nejoblíbenějším rozměrem.
Pro opravdu náročné gamery nebo grafiky jsou pak monitory s úhlopříčkami 32″ a víc, na kterých je ale Full HD naprosto nedostatečné a je třeba u nich počítat se 4K rozlišením, což se výrazně odrazí na jejich ceně.
Odezva monitoru
Parametr odezvy značí dobu, během které jeden bod LCD monitoru rozsvítí a zhasne. Znamená to, že přejde z šedé přes černou a bílou zpět na šedou – nebo z černé znovu na černou. Tato jednotka je udávána v milisekundách a pro pracovní využití není vhodné brát cokoli víc než 8 milisekund. Pro herní využití je ideální obnovovací frekvence 4 ms, ne víc. Dnes není problém pořídit monitor s obnovovací frekvencí 1 ms nebo dokonce 0,5 ms.
Obnovovací frekvence
Obnovovací neboli vertikální frekvence udává počet překreslení obrazu na displeji monitoru za jednu sekundu. Staré CRT monitory musely přijít s obnovovací frekvencí minimálně 100 Hz, aby se zamezilo vnímání nepříjemného kmitání, ze kterého byly unavené oči. Pro LCD monitory je běžná obnovovací frekvence 60 Hz, která je dostatečná pro většinu využití.
Pro hraní her je ale ideální obnovovací frekvence LCD monitoru dvojnásobná, tedy alespoň 120 Hz. Znamená ostřejší hrany a plynulejší vykreslení pohybu. V nabídce jsou monitory s frekvencí 144 Hz, 160 Hz, ale také 200 Hz. Rozumné bude se vejít mezi 120 – 144 Hz.
Barevná hloubka
Běžného uživatele tento údaj nemusí tolik zajímat. Udává, kolik bitů je využito k zobrazení jednoho obrazového bodu – pixelu. Tím je dán počet barev, které zvládne monitor zobrazit. Většina displejů je 8-bitová a zobrazí 16 milionů barev. Monitory s 10-bitovým zobrazením se mohou pochlubit jednou miliardou barevných odstínů. Rozdíl se zdá být obrovský, ale přestože je okem viditelný na první pohled, využijí tuto výhodu hlavně grafici nebo profesionální fotografové.
Povrch displeje monitoru
Určitou roli v preferencích hraje i fakt, jestli má monitor matný nebo lesklý povrch. Matný displej je více zastřený a jeho barvy nezáří tak jasně, ale jeho výhodou je absence rušivých odlesků z okolí – světel nebo slunečních paprsků zpoza oken. Lesklý displej poskytuje velmi jasné a syté odstíny, ale pokud na něj odněkud dopadá světlo, je obraz stěží viditelný. Za takových podmínek se v něm blízké objekty odráží jako v zrcadle. Volba je čistě na preferencích: není zde horší nebo lepší varianta. Za nás je to ale jednoznačně monitor matný.