Nárazové testy aut využijí kompletní digitální model člověka

Využití digitální simulace není novinkou, ale doposud existovaly pouze modely, umožňující touto cestou testovat jen některé části lidského těla pro lékařské účely. Toyota nyní po dvaceti letech vývoje přináší software, který se nazývá THUMS (Total Human Model for Safety). Ten zahrnuje lidskou kostru, vnitřní orgány, mozek i svaly, jejich hustotu i odolnost. To umožňuje provádět virtuální nárazové testy a věrohodně vyhodnotit poškození celé posádky vozu v případě dopravní nehody.

Nárazové testy aut využijí kompletní digitální model člověka
zdroj: global.toyota

Tisíce virtuálních bouraček

Automobily obsahují prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Technologie aktivní bezpečnosti zahrnuje elektronické asistenty, jejichž účelem je nehodě zabránit, zatímco pasivní prvky pomáhají minimalizovat škody na vozidle a zabránit zranění posádky uvnitř, pokud se nehoda stane. Všechny prvky podléhají přísnému testování, během kterého se tradičně ničí vozy s lidskými figurínami uvnitř. Vše snímají kamery a výsledky se detailně vyhodnocují. Pokročilý počítačový model teď umožní provést tisíce simulací virtuálně.

Nárazové testy aut využijí kompletní digitální model člověka
zdroj: global.toyota

Vývoj zahrnoval účast na pitvách

Kromě počítačového programování systém vyžadoval i znalosti anatomie lidského těla. I tak ale vývoj probíhal hlavně metodou pokus-omyl, než bylo dosaženo uspokojivých výsledků. Lidé pracující na projektu se účastnili desítek pitev skutečných lidských těl, aby dokázali lépe simulovat nárazové testy s digitálními lidmi. To umožnilo získat nové poznatky, které software THUMS  zahrnuje.

Nárazové testy aut využijí kompletní digitální model člověka
zdroj: global.toyota

Software pro všechny

Vůbec poprvé je tak možné vyhodnocovat jednotlivé dopady na lidské tělo pomocí digitálního modelu celého člověka a nabídnout přesnou simulaci toho, jak nehoda působí na jednotlivé části těla i jak se tyto části ovlivňují během nárazu navzájem. Software THUMS procházel celé dvě dekády postupným vývojem a automobilka Toyota ho poskytne začátkem roku 2021 volně k dispozici ostatním výrobcům automobilů.

zdroj: youtube.com

Podobné články

Nejoblíbenější

Megalodon: mytický vrcholný predátor mohl sežrat cokoli, co se mu dostalo do cesty

Gigantický vrcholný predátor v oceánu neměl soupeře. Co bylo příčinou jeho vyhynutí, když byl megalodon tak vysoko v potravním řetězci?

Římané budovali sochy svého největšího nepřítele. Co je k tomu vedlo?

Význam sochy dnes chápeme trochu jinak, zatímco Římané je považovali za symbol síly impéria. Ale proč zvěčňovat nepřítele?

Žralok jako hrozba. Jaká je šance, že vás napadne? Co dělat, když se to stane?

Žralok je na vrcholu potravního řetězce. Řídí se instinkty, ale někdy dělá chyby. Jaká je šance, že zaútočí? Jak se zachovat?