XCIENT Fuel Cell: první těžké nákladní vozidlo s palivovými články na vodík

Do Švýcarska míří prvních deset vozidel XCIENT Fuel Cell, které vyrobila automobilka Hyundai Motor Company. Stala se tak prvním dodavatelem těžkých nákladních vozidel, které pohání palivové články. O hnací sílu se stará vodík a každý tahač má dvě sady palivových článků, každou s výkonem 95 kW (celkově 190 kW). Tahače mají sedm nádrží, do kterých se vejde 32 kg vodíku a doplnění paliva do vozidla trvá 8 až 20 minut. Dojezd na jednu náplň je zhruba 400 km, vzdálenost se ale může lišit podle tonáže nákladu nebo převýšení trasy.

XCIENT Fuel Cell: první nákladní tahač s palivovými články na vodík
zdroj: press.hyundai.cz

Řešením je vodík

Palivové články jsou pro nákladní dopravu vhodné zejména díky rychlosti doplnění paliva i možnosti relativně dlouhého dojezdu. Obzvlášť ve srovnání s čistě elektrickým pohonem, který je pro logistiku nevhodný. Technika palivových článků poskytne stroji s nákladem dostatek energie i v horských terénech. Hyundai v současnosti vyvíjí také tahač pro dálkovou dopravu, který bude mít dojezd až 1000 km na jednu nádrž vodíku.

XCIENT Fuel Cell: první nákladní tahač s palivovými články na vodík
zdroj: press.hyundai.cz

XCIENT Fuel Cell jako průkopník

Hyundai počítá s použitím čistého vodíku, který se vyrábí pomocí elektrické energie z vodních elektráren. Automobilka má za cíl vyvolat trvalou poptávku na vodík, díky které zabezpečí společnost Hydrospider, která provozuje průmyslovou výrobu vodíku. Tento obchodní projekt má potenciál růstu a Hyundai má v plánu postupně vybudovat ve Švýcarsku vodíkovou infrastrukturu. Síť plnicích stanic pro nákladní vozidla tak otevírá prostor  k rozšíření pro osobní automobily s palivovými články.

XCIENT Fuel Cell: první nákladní tahač s palivovými články na vodík
zdroj: press.hyundai.cz

Podobné články

Nejoblíbenější

Megalodon: mytický vrcholný predátor mohl sežrat cokoli, co se mu dostalo do cesty

Gigantický vrcholný predátor v oceánu neměl soupeře. Co bylo příčinou jeho vyhynutí, když byl megalodon tak vysoko v potravním řetězci?

Římané budovali sochy svého největšího nepřítele. Co je k tomu vedlo?

Význam sochy dnes chápeme trochu jinak, zatímco Římané je považovali za symbol síly impéria. Ale proč zvěčňovat nepřítele?

Žralok jako hrozba. Jaká je šance, že vás napadne? Co dělat, když se to stane?

Žralok je na vrcholu potravního řetězce. Řídí se instinkty, ale někdy dělá chyby. Jaká je šance, že zaútočí? Jak se zachovat?