Vrací se úplně všichni (kteří přežili)
První klapka nového dinosauřího filmu padla. Třetí Jurský svět ponese název Jurassic World: Dominion, v češtině Jurský svět: Nadvláda. Na palubě jsou hlavní hrdinové Owen Grady (Chris Pratt) a Claire Dearing (Bryce Dallas Howard), ke kterým se nově připojí staří známí z původního Jurského parku. V zániku říše už se mihl Jeff Goldblum, kterého teď doplní Sam Neill a Laura Dern jako ústřední dvojice paleontologů, kteří v roce 1993 poprvé žasli nad chodícími pravěkými monstry. Podle Chrise Pratta máme čekat epický zážitek, takové Avengers: Endgame z Jurského světa, kdy se do dění zapojí úplně všichni protagonisté.
Zkusíme to napotřetí lépe
Na režisérské křeslo se vrací Colin Trevorrow, který měl na povel i natáčení prvního Jurského světa a zároveň napsal ke všem třem filmům scénář. Zánik říše režíroval J. A. Bayona, který za to ale moc pochval nesklidil. Druhý díl se sice bohatě zaplatil, ale diváci ani kritici zrovna spokojení nebyli. S odstupem času se navíc film zdá ještě horší, než v době premiéry v roce 2018. Nezbývá než doufat, že závěr nové jurské trilogie opět pozvedne laťku směrem vzhůru a finále bude stát za to. Informací o ději je ale zatím jen velmi málo.
Volně se pohybující dinosauři?
V závěru Zániku říše se dinosauři ocitli na svobodě na území Spojených států. Pokud by chtěl Jurský svět: Nadvláda rozvíjet příběh ještěrů na svobodě, musel by navazovat přímo na předchozí snímek přesně v ten moment, kdy skončil. To se ale nezdá pravděpodobné a děj se tak bude nejspíš odehrávat po nějakém časovém skoku. Že by se ale kdesi v přírodě tajně skrývali dinosauři, lovili a množili se mimo zraky lidí, to zkrátka nedává smysl. Pokud nám tedy filmaři chtějí nabídnout tuhle verzi, musí přijít s něčím, co bude hrát ve prospěch dinosaurů, jinak by celá myšlenka nebyla věrohodná.
Rozpočet zahrnuje i roboty
Abychom jenom nekritizovali, zaslouží si filmaři i jedno uznání. Jurský svět: Nadvláda se natáčí z velké části pomocí robotických modelů dinosaurů, kteří se osvědčili už od dob Spielbergova kultovního Jurského parku. Můžete se stavět třeba na hlavu, ale sebelepší CGI zkrátka v některých situacích nedorovná praktické triky. Robotizované loutky dinosaurů v detailních záběrech jsou správným příkladem. I tady ale samozřejmě pomáhají animace, bez kterých se už žádné natáčení neobejde. Vybuchující sopku nebo záběr na celého T-Rexe zkrátka jinak než na počítači udělat nelze. I tak je ale skvělé, že se v rozpočtu počítá s „živými“ dinosaury. Klasické triky jsou navíc něčím, na co v dnešní digitální době začínají filmoví fajnšmekři zase slyšet.