Série Piráti z Karibiku možná věnovala pozornost budování svého vlastního světa, ale pátý film Salazarova pomsta (Dead Men Tell No Tales) se může pochlubit velikou dírou v příběhu kapitána Hectora Barbossy. První snímek, Prokletí Černé perly z roku 2003, byl neobvyklým trhákem, který získal celosvětově potlesk kritiků i fanoušků. Frančíza vystřelila mezi hvězdné filmové ságy a znovu vzbudila zájem o pirátský žánr, který v roce 1995 úplně pohřbil slavný propadák Ostrov hrdlořezů.
Jako antihrdina Jack Sparrow vynikl Johny Depp a série spojila humor, romantiku, akci a mytologii v jedno. Mezi hlavní linie filmů patří vztah Jacka s jeho nemesis, ale zároveň občasným neochotným spoluspiklencem Barbossou. Jejich vzájemná souhra prolíná skrz všechna pokračování a patří k tomu nejlepšímu ze série, včetně páté Salazarovy pomsty. Právě tady ale věci nezapadají na své místo a pozadí obsahuje trhlinu.
Nepozornost scénáristů?
Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta z roku 2017 odhalí, že je hrdinka Carina Smyth utajenou dcerou kapitána Barbossy. Je to domnělá bomba, kterou mnoho diváků hádalo už dopředu. Odhalení ale zároveň nedává smysl, když Carině během filmu není ani 20 let a byla údajně počata, když byli Jack a Barbossa stále ještě dobří přátelé. Jenže Jack Sparrow a Hector Barbossa se v tomto bodě série překračují navzájem o 30 let. Jakto, že je Carina tak mladá?
Cestování v čase
Na začátku Salazarovy pomsty se uvádí, že matka Cariny poznala Barbossu a Jacka, když otěhotněla, a dvojice byla v tu chvíli pevnými přáteli. To ale nedává smysl, protože aby to fungovalo, setkala by se s nimi dříve, než Barbossa Jackovi ukradne Černou perlu. Tato vzpoura se odehrála deset let před začátkem série Piráti z Karibiku, což je 30 let před začátkem Salazarovy pomsty. Carina je ale sotva dvacetiletá. Do očí bijící scénáristická chyba nemá žádné kánonické řešení, zvlášť pro opakovanou skutečnost, že byli v době početí Jack a Barbossa přátelé.
Zamotaný děj maskuje chyby
Je to ten druh záludných detailů, které trápí pozdější pokračování Pirátů z Karibiku. Ty upřednostnily ambiciózní akční scény a více času Jacka na obrazovce, před vysvětlováním vlastní mytologie. Určitá společná kritika dopadá také na druhý a třetí film série, Truhla mrtvého muže a Na konci světa. Jejich příběhy prý byly příliš spletité na to, aby je mohli sledovat příležitostní diváci. Ale pokud to znamená zakrytí do očí bijící díry, jako je dohled nad dějovou linií kapitána Barbossy v pátém filmu, možná není komplikovaná zápletka Pirátů z Karibiku zase tak špatná věc.