Pán prstenů: jaký jednoduchý trik stojí za vytím a skřeky Nazgûlů?

Zvukové efekty ve filmech jsou nedílnou součástí celkového prožitku diváka. Design zvuku hraje při tvorbě filmu stejnou roli, jako kterýkoli jiný umělecký obor kinematografie. Trilogie Pán prstenů si na tomto poli odnesla Oscara za nejlepší mix zvuku, který připadl filmu Návrat krále z roku 2003.

Filmový Pán prstenů prorazil hlavně ve vizuálních efektech, ale design zvuku byl v mnohém také inovativní. Jeden z nejvýraznějších zvukových efektů v celé trilogii je přitom paradoxně absurdně jednoduchým. Pronikavé vytí Nazgûlů, které oznamuje příchod mocných Sauronových přisluhovačů, ve skutečnosti vzniklo zcela jednoduchým trikem.

„Temnota šla s nimi a oni křičeli hlasem smrti…“

Prstenové přízraky představují Sauronův první krok proti obyvatelům Středozemě, když jsou Černí jezdci vysláni do Kraje s cílem získat Jeden prsten. Frodo a jeho přátelé uniknou přízrakům jen o chlup, ale samotná jejich přítomnost v Kraji je zobrazením děsivé síly Mordoru. Vystoupení přízraků je z velké části založené zvukových efektech, které vyvolávají tísnivý pocit hrůzy. Ječení Nazgûlů dává divákům jasnou informaci, aby pochopili, o jak mocná a nebezpečná stvoření se jedná.

Pán prstenů Společenstvo prstenu Dvě věže Návrat Krále Nazgûl Černokněžný král Angmaru
zdroj: New Line Cinema/Warner Bros. Pictures

Zatímco za dlouhým křikem Prstenových přízraků stojí ve skutečnosti manželka Petera Jacksona, skřeky mají prosté vysvětlení. Lidé od filmu je vytvořili tak, že o sebe jednoduše třeli dva jednorázové platové kelímky. K tomuto základnímu zvuku pak přidali ještě několik efektů pro dokončení celého dojmu. Výsledný zvuk zní organicky, stejně jako nadpřirozeně, ale za jeho stvořením jsou přitom předměty, dostupné za pár korun.

Nejjednodušší řešení je někdy to nejlepší

Prostý efekt není takovým překvapením, protože Peter Jackson strávil většinu času před trilogií na nezávislé filmové scéně a věděl, jak se rozumně vejít do omezeného rozpočtu. Pán prstenů využil mnoho technik, které do té doby nebyly nikde k vidění. Jednou z nich byl software Massive, který se požíval k vytváření velkých bitevních scén, a od té doby se stal základním kamenem takových sekvencí ve filmech. Jackson ale využíval staromódní triky všude, kde se dalo: perspektivní záběry, díky kterým vypadali herci hobitů menší, než lidé, nebo zvuk Balroga, který byl vytvořen taháním betonové tvárnice po dřevěné podlaze.

Použití takto prostých zvukových efektů vypadá až příliš snadně, ale když mají podobný dopad, jako vytí a skřeky Prstenových přízraků, přidávání více něž několika dalších stop za mixážním pultem se zdá jako zbytečné překombinování. To jen dokazuje, že i ty nejpokročilejší formy vytváření efektů mohou těžit z toho nejjednoduššího přístupu. Pán prstenů a Černí jezdci jsou nejlepším příkladem.

zdroj: Cracked, BBC Future

Podobné články

Nejoblíbenější

Žralok jako hrozba. Jaká je šance, že vás napadne? Co dělat, když se to stane?

Žralok je na vrcholu potravního řetězce. Řídí se instinkty, ale někdy dělá chyby. Jaká je šance, že zaútočí? Jak se zachovat?

Rudis: význam dřevěného meče v životě římských gladiátorů. Co představoval?

V životě římských gladiátorů měl dřevěný meč velký význam. Co rudis představoval a za co se ho mohl gladiátor dočkat?

Messerschmitt Me 262: před 80 lety vzlétla nejnebezpečnější stíhačka 2. světové války

Proudová stíhačka Messerschmitt Me 262 vzlétla poprvé v červenci 1944. V éře vlády pístových motorů byla jako zjevení.