Morrowind má 20 let. Proč je stále velkým favoritem hráčů Elder Scrolls?

Série Elder Scrolls je po desetiletí prvotřídní frančízou žánru fantasy a RPG. Zejména posledních dvacet let, trilogie Morrowind (2002), Oblivion (2006) a Skyrim (2011) uchvátila miliony lidí po celém světě. Zapomenout nesmíme ani „levobočka“ Elder Scrolls Online z roku 2014. Zdaleka největší kulturní otisk po sobě ale zanechal brilantní Skyrim a mnoho hráčů ho označuje za nejlepší díl série. Sahají po hře znovu a znovu, a tím spíš v době, kdy si připomínáme desáté výročí od vydání Skyrimu. Přesto je tady veliká skupina fanoušků, kteří by jako svého favorita zvolili letitý Morrowind.

Vzhledem k tomu, jak daleko hry pokročily z hlediska grafiky i hratelnosti, se může zdát zvláštní, že Morrowind zůstává pro mnohé eminentní volbou. RPG z roku 2002 slaví dvacet let od vydání a při letmém pohledu vypadá ve srovnání se svými nástupci jako prastará relikvie. Stále má ale řadu vlastností, které ho činí odlišným od zbytku skupiny Elder Scrolls.

Prostředí a příběh Morrowindu mají surrealistickou fantasy estetiku, výrazně odlišnou od tradičnějšího stylu středověké Evropy, který je k vidění v následujících hrách. Morrowind dává hráčům neomezenou svobodu prozkoumávat celý herní svět, aniž by museli cokoli odemykat díky levelování. Přizpůsobení kouzel magie je také důkladnější a otevřenější, než v pozdějších hrách.

Proč si tolik fanoušků myslí, že je Morrowind nejlepší hrou Elder Scrolls?

The Elder Scrolls III Morrowind
zdroj: Bethesda Softworks

Jedním z pádných důvodů, proč nedá mnoho hráčů na Morrowind dopustit, je samozřejmě nostalgie. Ty hřejivé pocity ze vzpomínky na průchod hrou, to jedinečné pohodlí, které Morrowind poskytuje. Opakované hraní po delší době vyvolává pocit podobný teplé dece u plápolajícího krbu, kdy se za okny snáší tma a začíná padat sníh. Líbivé a melancholické tóny mistrného soundtracku, který má na svědomí výborný Jeremy Soule, útulná a důvěrná atmosféra vesnic, potemnělé chrámy, bujné zvuky oceánu a vzdálené výkřiky tajemných tvorů, to všechno se kouzelně spojuje v jedinečnou atmosféru. Zatímco jsou Oblivion a Skyrim bezesporu atmosférickými klenoty, intimní pastviny v Morrowindu jsou možná o stupínek výš.

Každý z posledních tří dílů série Elder Scrolls má zcela speciální vlastnosti, které ostatní hry nemají. Morrowind, Oblivion a Skyrim umí zcela pohltit, chytnout za srdce a každý z nich lze ocenit jednotlivě. Morrowind má daleko k dokonalosti a najde se množství prvků, které spíše překáží. Ať už jsou to otravní a přemnožení létající nepřátelé Cliff Racers, kteří narušují dobrodružství, nebo kostrbaté ovládání chůze a skákání, daleko vzdálené plynulému běhu ve Skyrimu. Stejně tak absence rychlého cestování, která stojí spoustu vydaného času navíc na vracení se zpět.

Tyto nedostatky ale zdaleka nestačí k narušení zážitku. Silné stránky Morrowindu jsou tím, co s odstupem času vyniká. A tak, zatímco hráči netrpělivě očekávají jakékoli další informace Bethesdy o vydání The Elder Scrolls 6, je jako vždy vhodná chvíle k tomu znovu objevit kouzlo Vvardenfellu.

zdroj: Den of Geek, Goomba Stomp

Podobné články

Nejoblíbenější

Žralok jako hrozba. Jaká je šance, že vás napadne? Co dělat, když se to stane?

Žralok je na vrcholu potravního řetězce. Řídí se instinkty, ale někdy dělá chyby. Jaká je šance, že zaútočí? Jak se zachovat?

Rudis: význam dřevěného meče v životě římských gladiátorů. Co představoval?

V životě římských gladiátorů měl dřevěný meč velký význam. Co rudis představoval a za co se ho mohl gladiátor dočkat?

Messerschmitt Me 262: před 80 lety vzlétla nejnebezpečnější stíhačka 2. světové války

Proudová stíhačka Messerschmitt Me 262 vzlétla poprvé v červenci 1944. V éře vlády pístových motorů byla jako zjevení.